פנג שואי  
ומטפיסיקה סינית

זהר אהליאב
OHOLIAV ZOHAR
 

                                   

 


 

קורס צבעים מלא 30 עמודים  |  סדנת ה- ZI WEI האחרונה לשנת תש"ע  |  
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



תאריך ושעה
 

מונה:

 
איפה החזית השלי ?
בעקבות הרצאתה המעולה של יונית לאונר יושבת ראש האגודה הישראלית לפנג שואי בנושא חזית/עורף במסגרת אירועי האגודה,אני מוסיף ומרחיב בנושא!! !
קביעת חזית/עורף היא שאלת השאלות בפנג שואי, הבניה המודרנית הביאה עמה צורך באדפטציה שונה של הכללים המנחים הבסיסיים לקביעת ציר הפעולה של מבנים,בעבר עד סוף מלחמת העולם השנייה שהעולם היה עדיין מרווח ,סימטרי ושמרני היה קל יותר להגדיר חזית,אבל מאז מלחמת העולם השנייה ובעיקר בשנות התשעים שהחלה מגמת בניה מואצת עם גידול דרמטי באוכלוסיה בעקבות העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים, בהיעדר שטחי קרקע לבניה הרמונית,נבנו אלפי יחידות דיור הנוגדים את החוקים הבסיסיים של הפנג שואי ,בעיקר את השילוש הקדוש ,פרופורציה, הרמוניה וסימטריה. כתוצאה מכך נוצרו עיוותי פנג שואי רבים,ראשיתם באי יכולת למצוא את ציר הפעולה של המבנה וכלה בקושי בחולקת המבנה ל"בגואה" לעיתים קשיים בקביעת העידן וכו'.
מבנה ברחוב ביאליק בתל אביב המייצג את הבניה הקלאסית,חזית המבנה ברורה ומוגדרת!!!
אבל ישנן גם שאלות עקרוניות כמו, מה מגדיר את החזית? העיניים של המבנה או הפה של המבנה.בעבר הלא רחוק העיניים והפה היו תמיד באותו הכיוון והם הגדירו את החזית בוודאות ובבהירות.כיום עם הבניה המודרנית הגבולות בין עיניים ופה מיטשטשים וקביעת החזית הופכת להיות בעיה במקרים רבים. המאסטרים הסינים במזרח הרחוק משתמשים ב- HUMAN QI וב EARTH QI כהגדרת החזית .
הבסיס להבנה של נושא החזית והעורף טמון ב- XIAN TIAN BAGUA , ברצף השמיים הקדומים הטריאגרמה QIAN יושבת בדרום ומייצג את החזית והטריאגרמה  KUN יושבת בצפון ומייצגת את העורף.
רבי קומות ברמת גן, החזית של המבנים לא מוגדרת מכיוון שיש גם כניסות נוספות לכל אחד מהמבנים
הטעות הנפוצה של יועצים ומורים רבים היא הגישה המערבית בניתוח מבנים,יועץ עומד מול מבנה,בודק היכן הצד הכי יאנגי ומגדיר אותו כצד החזית,לפעמים זה נכון ופעמים רבות זה צד העורף, מכיוון שיתכן מצב שעורף המבנה מאוד YANG אבל הוא עדיין עורף וייתכן מצב שהחזית תהיה מאוד  YIN  אבל היא עדיין חזית. לא הYIN וה- YANG מגדירים את החזית והעורף אלא התנהלות ה- QI ביחס למבנה. לכן מעבר ל EARTH QI  ול HUMAN QI ישנם עוד הרבה כללים מנחים שמרביתם מורכבים מעקרונות ה- YIN וה YANG. לדוגמא לרבים יש נטייה לייחס את חזית של דירה לכיוון הנשקף מחדר האורחים של הדירה הנבדקת ולייחס לכל דירה חזית אישית.כשמסתכלים ובוחנים בתי מלון,ברור לכולם איפה החזית של המלון,אותו עיקרון חל גם על מבנים רבי קומות, כי מבחינת התנהלות ה QI הוא לא מבדיל בין מלון לרב קומות,החזית של כל הדירות היא אחת והיא תמיד מיוחסת לחזית הכללית של המבנה,בעיקר במבנים כמו מגדלי אקירוב בתל אביב או בבניין העגול של YOO בתל אביב,במגדלי אקירוב שעשויים זכוכית ופלדה יש השתקפות של הסביבה מכל עבר,ישנן דירות המשתרעות על קומה שלמה ויש להם מראה פנוראמי ופתחים גדולים/שקופים מכל עבר. במקרים בהם לרבי קומות יש כניסות משני הצדדים, אז הדירות העורפיות מוגדרות כבעלות חזית הפוכה מאשר הדירות הקדמיות,אבל אם הגישה אל כל הדירות היא דרך הכניסה הראשית בלבד ומתקיימים תנאים נוספים כמו נוכחות של MING TANG וכביש,אזי החזית היא אחת בלבד.
 
מלון גרנד ביץ' בתל אביב עם חזית מוגדרת וברורה,לכל חדרי המלון יש אותה חזית!!!
אז הנה כל הקריטריונים
1)
EARTH QI - פרמטר זה מתייחס לנהר או בסביבה אורבאנית זה מתייחס לכבישים,שבילים ודרכי גישה, שבהם ועליהם זורם ה QI  .הצד של המבנה שקרוב יותר ל- EARTH QI הוא צד החזית של המבנה, זה הקריטריון החזק ביותר מבין שלושת הראשונים.זה העיקרון החשוב ביותר!!!
2)
HEAVEN QI – פרמטר זה מתייחס ל QI  שחודר לתוך המבנה דרך הפתחים הגדולים כמו חלונות חדר האורחים. בעבר זה היה חלק מהחזית, כיום זה שנוי במחלוקת וכל מקרה נבדק לגופו,במבנים רבי קומות צד זה יכול להיות החזית אבל גם צד העורף.
3)
HUAMAN QI – פרמטר זה מתייחס לצ'י שנישא על בני אדם ונכנס דרך דלת הכניסה למבנה, בנוסף ה-HUMAN QI  שמיוצג על ידי הדיירים של המבנה הוא חיבור של QI שמימי ו QI ארצי.   זה המיקום ממנו ניזון הבית,המיקום שדרכו חודר ה – QI המזין.ופעמים רבות ובאחוזים גבוהים מאוד הוא מהווה חלק ראשי בהגדרה של צד החזית.
בית מגורים תל אביבי שנחנך למגורים ב 2003 ,למרות שהמרפסות פונות לכיוון מערב ,החזית שלו היא מזרח ( ה- EARTH QI וה- HUMAN QI נמצאים במזרח ורק ה- HEAVEN QI נמצא במערב),מפת הכוכבים המעופפים של הבניין מתאימה יותר למזרח 2/3 עידן 7 אם כי יש השפעה חזקה על תפקוד הכוכבים בצד המערב.החזית האמיתית של המבנה שבתמונה הקודמת,  היא למזרח!!!היכרות אישית עם דיירי המבנה הזה מאשרת זאת
4)
MING TANG – " המבואה המוארת" , בעבר הרחוק זו הייתה המבואה בארמון הקיסר שבה אירח הקיסר את המושלים והאורחים החשובים שבאו לארמונו. בתחום הפנג שואי מושג זה בא לתאר ,שטח מוגדר ומגודר לפני הכניסה למבנה, משטח מרוצף באבן או עץ או אדמה מעובדת למטרה הזאת שמסוגל להכיל את ה QI החיובי ,להביא אותו להרמוניה ולהכניסו אל פנים המבנה. ה MING TANG הוא אחד הקריטריונים היותר גלויים לקביעת חזית/עורף של מבנים.
5)
בדיקת מדרכות ודרכי גישה למבנה, הצד שמוביל אל הכניסה למבנה ,של בני אדם והמכוניות הנכנסות לחניה העילית או התחתית של המבנה, יכול להיות החזית. הכבישים ודרכי הגישה למבנה הם אלה המביאים את המזון לבית, ללא הכבישים ודרכי הגישה הזאת ,דיירי הבית/מבנה ימותו ברעב, המזון הארצי ה
 
6)
בשטח כפרי ניתן לבדוק את דרקון ההר ודרקון המים, הצד שממנו מגיע דרקון ההר הוא בדרך כלל יהיה צד העורף. בשטח עירוני אין נוכחות לדרקוני הר ומים, למעט ערים השוכנות על גב ההר או למרגלותיו כמו העיר חיפה.דרקון הר הוא צורה מאוד מסוימת של שרשרת הרים או גבעות שיש לה סממנים מאוד מסוימים שמתבטאים ביכולת הולכת QI ,שרשרת שבסופה יש לוע או נקרה שמפיצה את ה- SHENG QI לכיוון הרצוי.
 בית בשכונה כפרית בצפון הארץ.זאת החזית של המבנה למרות שחדר האורחים פונה למרחב לכיוון הים.
7)
בדיקת המבנה עצמו, המיקום הגבוה היותר של המבנה הנבדק משתייך בדרך כלל לצד העורף והצד הנמוך יותר הוא צד החזית. בספרות הקלאסית יש הרבה תיאורים של מבנים ובתים ,החל ממבנים דתיים ופולחניים ,דרך מבנים ציבוריים וכלה במבנים פרטיים כמו טירות ,ארמונות וחווילות שבמבט מבחוץ ניתן לראות את הצד הגבוה ( צריחים למשל) לעומת הצד הנמוך ( פתח, דלת ) גם כיום זה קיים ,אם כי בצורה פחותה בהרבה, עדיין נמצא למצוא בתים גדולים מאוד שבנויים על פי העיקרון הזה,שצד העורף גבוה מצד החזית,ניתן לראות מבנים כאלה בהוליווד ובברלי הילס.
8)
 יש לבדוק את מערכת היחסים בתוך המבנה ביחס לסביבתו,כאשר עומדים בטאי צ'י של המבנה הנבדק בין אם זה דירה ובין אם זה בית פרטי ,יועץ מיומן יכול לחוש את זרימת האנרגיה בתוך המבנה, לפעמים כשבודקים את הדירה/בית מבפנים מגלים עולם ומלואו שעלול להיות הפוך לחלוטין למה שנראה מבחוץ. פעמים רבות נוצר מצב שמבפנים התחושה הפוכה מהתחושה בחוץ ולפעמים היא זהה. המקרה הדרמטי ביותר שראיתי מימיי אירע לפני כ- 5 שנים, מדובר באמנית ישראלית מוכשרת ויפה המתגוררת בצפון תל אביב בדירה שהחזית מבפנים פונה לכיוון אחד שהיה בסתירה לכיוון החזית של המבנה כולו, שמסתכלים מבחוץ על המבנה רואים בבירור את החזית הכללית אבל שבודקים את הבית מבפנים החזית הפוכה.הצעתי לעשות בתוך הבית סידור פנימי של כל החדרים כך שהם יתאימו לציר הפעולה של המבנה כולו, תוך שבוע התחוללו ניסים,במהלך השנה הראשונה של השינויים היא הפכה לאמנית בינלאומית, היא נישאה מחדש ובנה שהיה חולה במחלה כרונית נרפא.נשמע הזוי,אבל זו אמת לאמיתה.לפני כמה שנים הייתי בבית פרטי ברעננה שמבחוץ החזית הייתה מאוד ברורה לכיוון מערב ( ה- EARTH QI , ה- HUMAN QI ) ,אבל בתוך הבית היה קיר ענק שהפריד בין קיר הכניסה לשאר הבית ונתן תחושה ברורה שהחזית מתוך הבית היא במזרח.והחיים בתוך הבית היו מבולבלים בהתאם לבית עצמו.
 בית מגורים גדול בקיסריה,החזית היא לכיוון הכביש!!!
9)
הצמחייה מהווה אף היא קריטריון חשוב בעיקר באזור כפרי ומיוער, הצד שמכיל צמחיה עבותה וצפופה הוא יותר YIN מהצד שמכיל צמחיה דלה שטוחה ונמוכה. עצים גבוהים יוצרים YIN עצים נמוכים יוצרים YANG ביחס לפני השטח.עודף צמחיה זה תמיד YIN , רבים חושבים שבגלל שעץ צומח אז הוא מייצג אנרגיית YANG. צמיחה היא YANG אבל העץ עצמו הוא YIN. זו הסיבה שיער FOREST או WOODS מייצג בכל האגדות והפולקור מקום אפל של מכשפות ויצורים מוזרים ומסוכנים.בישראל אין יערות ,מה שמכונה יער בישראל זה חורש במושגים סיניים או אירופאים,אבל ישנן שכונות מגורים רבות ברחבי הארץ שטובלות בצמחיה עבותה כמו שכונת רמות בירושלים, חלקים משכונת דניה בחיפה ועוד. 
 
10)
אם הבית הנבדק בנוי ממפלסים שונים ויש להם גבהים שונים, הצד הגבוה יותר של הבית/מבנה הוא צד הYIN ( הר) והצד הנמוך והפתוח יותר הוא צד ה- YANG ( מים ),פרמטר זה מתאים בעיקר לבדיקה של בתים פרטיים גדולים, חוות חקלאיות ומרכזי קניות הנמצאים בשטחים כפריים כמו מושבים וקיבוצים.
 
11)
יש לבדוק איזה צד מהבית הנבדק בעל יותר קשרי גישה ( פתחים, שבילים,) אל החוץ.בדרך כלל צד החזית אמור להיות עם יותר פתחים ( דלת כניסה, חניה פרטית, משרד פרטי עם גישה מבחוץ),הצד עם מיעוטו פתחים ודרכי גישה לחוץ הוא צד ה- YIN .
 דלת הכניסה הזאת והמבואה המוארת MING TANG מייצגים את החזית,למרות שמחדר האורחים ניתן להשקיף על כל העמק שמשתרע למטה!!!
12)
אור לעומת צל , הצד המואר יותר הוא צד ה- YANG והצד החשוך יותר הוא צד ה- YIN ,זה קריטריון שהוא בעייתי ,מכיוון שמבנים שחזיתם פונה לכיוון צפון הם פחות מוארים מהצד הדרומי שלהם,אבל ניתן להתייחס למערכת היחסים של אור וצל לא רק על פי מסלול תנועת השמש שהוא תמיד ממזרח למערב,אלא באופן כללי לתוואי השטח,בדרך כלל צד החזית אמור להיות פתוח ומואר יותר ופחות מוצל מצד העורף. לכן כאשר יש מבנים גבוהים יותר ביחס למבנה הנבדק חשוב לראות את מידת ההצלה שלהם על המבנה הנבדק והאם הצל יוצר היטל על החזית או על העורף,אי אפשר לקבוע חזית ועורף לפי הקריטריון הזה אבל הוא חשוב בהערה כוללת של הבית.
13)
אורך לעומת רוחב הבית, הצד הארוך יותר אמור לייצג את צד החזית והמקביל שלו את צד העורף,הצדדים הצרים אמורים לייצג את צידי הבית,אם כי ישנם מבנים/דירות/בתים רבים שדווקא הצד הצר הוא החזית.יש עדיפות לכך שצד העורף יהיה מעט יותר רחב מצד החזית,בהיותו YIN במהותו הוא אמור להיות יותר מאסיבי.אבל צד החזית אמור להיות יותר ארוך מצד העורף באופן יחסי, הכוונה היא שחזית המבנה תראה יותר ארוכה מעורף המבנה.
 שיכוני רכבת טיפוסיים בתל אביב,צד הכביש מייצג את החזית גם לדירות העורפיות מכיוון שאין להם שביל גישה אחר!!!
14)
טופוגרפיה – זה שם המשחק בפנג שואי קלאסי, הרים מייצרים YIN  ולכן הם טובים כעורף ומים ואדמה נמוכה מייצגים YANG ולכן הם עדיפים כחזית.משמעות הדבר שפני השטח מכתיבים פעמים רבות את מיקום החזית והעורף וקובעים את ציר הפעולה של המבנה הנבדק,אבל לא תמיד,ישנם מקרים רבים בהם נבנים בניינים שדווקא החזית שלהם פונה אל ההר והעורף שלהם פונה אל העמק הפתוח. סינגפור והונג קונג בנויות על העיקרון הטופוגרפי המאגד דרקוני הר ומים ומבנים.גם בחיפה וירושלים ישנם מבנים שנמצאים בין הר ועמק ועדיין החזית שלהם פונה לכיוון ההר והעורף שלהם פונה לכיוון העמק.כי צריך להבדיל ברזולוציה,העקרונות האלה נכונים ברזולוציה נמוכה אבל כל מבנה יש לו את התייחסות האישית שלו לפני השטח.יש כללים ויש מציאות
 
15)
החדרים הפעילים כמו סלון ,מטבח ,חדר משפחה מיצגים אנרגיית YANG וחדרים סבילים כמו חדרי שינה ומנוחה מייצגים אנרגית YIN
 
 
 
 
.


DA GUA 

לייבסיטי - בניית אתרים