פנג שואי  
ומטפיסיקה סינית

זהר אהליאב
OHOLIAV ZOHAR
 

                                   

 


 

קורס צבעים מלא 30 עמודים  |  סדנת ה- ZI WEI האחרונה לשנת תש"ע  |  
Know Thyself""
מטפיסיקה סינית ותהליכי שינוי אישיים
Case Study מיכל הופמן
 
Know Thyself היא אמרה מפורסמת, שנמצאה על שערי המקדש הגדול של אפולון בדלפי. משמעותה: דע אתמגבלותיך באשר אתה אדם, את מקומך בעולם והתנהג בהתאם לכך. אך 'דע את עצמך' פירושוגם דע את הטבע שלך, באשר הוא חלק מן הטבע הכללי של הדברים וכפוף לאותם החוקיםהאוניברסליים השולטים בעולם. תפיסה זו כחשיבה הטאואיסטית גורסת, כי סגולתו האמיתית של האדם היא הבנת החוקיות, המעצבת את אופן התנהגותו ואת אורח חייו.
 
התנהלותנו בחיי היום יום היא רובד גלוי וחיצוני של אישיותנו, לו אנו מודעים. לעומתו, דפוסי תפיסה והסקת מסקנות מהווים רובד סמוי ולא מודע. אדם עשוי לנהל חיים שלמים מבלי להיות מודע לגורמים המכוננים אותו ואשר סביבם הוא חג פעם אחר פעם ומגיע לאותה תוצאה. בהשאלה ניתן לומר, כי כל אדם חובש משקפיים, דרכם רואה את העולם, אך לא מסוגל להבחין במשקפיים. כאשר אדם חפץ בשינוי בחייו, הוא מביט למעשה על ה- "סימפטומים" החיצוניים ומבקש לשנותם. אולם, תהליך השינוי, המתמקד בהתנהלות הגלויה בלבד בלי לקחת בחשבון את הרובד הסמוי, כמוהו כחיפוש מטבע אובד תחת פנס רחוב, רק מפני שדווקא שם יש תאורה טובה.
משחר האנושות ניסה האדם להבין טוב יותר את עצמו ומהותו הפנימית.זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, טבע את המושג "אבריאקציה": תהליך בו מועלים למודע תכנים, שהודחקו מהזיכרון לתת למודע, על ידי היפנוזה, פענוח חלומות ואסוציאציות. איתור הרובד הסמוי מהזיכרון, אליבא דפרויד, אמור לסייע לטיפול בקשיים תפקודיים.  
המטפיסיקה הסינית תורמת במיפוי נתונים "טרום זיכרון", כלומר איתור המקור האנרגטי, עליו נבנית,בין היתר, גם התשתית הפסיכולוגית (זאת בשונה מהמיסטיקה, העוסקת בהעלאת זיכרונות מחיים קודמים).
על פי המטפיסיקה הסינית, מקור דפוסי התנהלות, חשיבה, תפיסה מוטבעים עמוק ב- DNA הרוחני שלנו. כל אדם נולד עם מטען רוחני-אנרגטי, שכמוהו כתוכנה אישית מולדת. תוצאותיה נראות על פני השטח, אך כדי להבחין בפקודות התוכנה המנהלת את חיינו, יש "לפרק" את המחשב לגורמים. הדבר מקבל משנה חשיבות בתהליכי צמיחה והתפתחות אישיים. אם חפץ אדם בשינוי, ראשית עליו להכיר היטב את מה שכבר קיים.
בעזרת ה- 4 Pillars of Destiny וכמו כן שיטת ה- Chi Men Dun Jia ניתן לגלות נתונים על התשתית האנרגטית, המנווטת את חיינו. כך ניתן ללמוד על תרומתה של המטפיסיקה הסינית העתיקה לתהליכי שינוי וצמיחה אישיים במאה ה- 21.  
בדיון זה, אציג את ענת, אישה בת 35, אשר ניסתה במשך כמה שנים לעשות שינוי משמעותי בחייה. היא השתתפה בסדנאות למודעות עצמית, כישורי חיים ו- Life Coaching.
 בכל התקופה עלתה השאלה, מדוע ממשיכה להתנהל באותם דפוסים, מדוע תוצאות פעולותיה אותן תוצאות, למרות ניסיונות השינוי?
ענת מספרת, כי היא חשה בדידות בחייה. למרות מאמצים רבים, אין לה בן זוג, אלא מפגשים בודדים ומערכות יחסים קצרות. יש לה חברים מעטים והיא מתקשה להתחבר בצורה ארוכת טווח עם אנשים.
במהלך היום יום מבלה ענת כמעט את כל זמנה בעבודתה ולאחרונה חשה חוסר שביעות רצון ממנה ורוצה לעזוב. יש לה זיכרונות קשים ממשפחתה וגעגועים לאמה המנוחה, שנפטרה לפני 13 שנה. היא מרגישה "תקיעות" בחיים וחוסר יכולת לבצע שינוי משמעותי, למרות השתתפות במסגרות שונות, המסייעות בכך. בכל הדרכים שניסתה, היא חזרה לאותו מקום של בדידות, קושי ביצירת קשר משמעותי רומנטי ולא רומנטי וחוסר נתיב ברור לקידום החיים.היא אינה יודעת במה למקד את חייה ותוהה האם היא בתחום עיסוק מתאים, או שעליה לנסות להגשים משאלות כמוסות.
 
 
4 Pillars of Destiny
 
שנה
חודש
יום
שעה
מים ינג
אדמה ינג
מים ינג
אדמה ינג
חולדה
קוף
סוס
קוף
מים יאנג
גזע חבוי
מים YIN
מתכת ינג
גזעים חבויים
מתכתYANG
מים YANG
אדמה YANG
אש ינג
גזע חבויים
אש YIN
אדמה YIN
מתכת ינג
גזעים חבויים
מתכתYANG
מים YANG
אדמהYANG
 
עשור :דרקון עץ ינג (2005-2014)
 
מים X 3
עץ X 0             מתכת X 3
אש X 1            אדמה X2
 
 
מפה חזקה רגילה
 
יסוד העצמי הוא מים ינג, שנולדו בשלב הלידה (שלב - בחודש הקוף). בשלב זה, האדם מרוכז בעצמו, אגוצנטרי, רוצה לדעת הכל ומונע על ידי אימפולסים חזקים. לצד זה, הוא זקוק להשגחה. המים בכמות גדולה ובאיכות מתחזקת ועולה. הם מייצגים פחדים, חשאיות, חוסר בהירות לגבי מטרות וכיוונים בחיים. הפחדים והחרדות משתקים וגורמים למצבי רוח לא יציבים. בנוסף למים החזקים כמותית ואיכותית, הקוף והחולדה הם חצי משולש מים (חצי משמעותי, היות שהחולדה מעורבת). הפחדים מונעים זרימה תקינה של המים העודפים. במקומם – סטגנציה, קיבעון ופחד משתק.
טיפוס המפה הוא תומכים דיסהרמוניים- נמשכת ללא קונבנציונלי, יוצאת דופן, נועזת בחשיבתה אך לא בביצוע. בעיית גבולות, זקוקה לתמיכה עד תלותיות. טיפוסי המשאבים הדיסהרמוניים מעידים על כך, שאדם גדל במסגרת תובענית מסרסת, המונעת מהילד להתפתח. היסוד בפרמטר המשאבים הוא מתכת ינג, אשר נמצאת בזמינות רבה וכמות גדולה. המתכת מתקשרת לרגשות היגון והבדידות, תקיעות בעבר וחוסר יכולת לשחרר רגשות (to let go). המשאבים, המייצגים את האדם, מייצגים סוגייה בלתי פתורה מהעבר, הקשורה לעצבות.
ענת מסבירה, כי עברה חינוך נוקשה כל כך עד כי היא אינה יודעת לעיתים היכן החינוך מהוריה נגמר והיא מתחילה, כך שלמעשה היא אינה חיה את חייה האמיתיים, אלא את החינוך הנוקשה והמאלף, שנכפה עליה בילדותה. במפת הלידה ניתן לראות דבר מעניין. עמודת החודש (בית הגידול) ועמודת השעה (פעילות האדם והתנהלותו) זהות לגמרי!
בשתיהן הענף הוא קוף והגזע השמיימי הוא אדמה ינג. שתי העמודות חופפות לגמרי. מבחינה ויזואלית, ניתן לדמיין את גזע היום, מים ינג, עומד בתווך - "תקוע" בין אדמות קשות.
ניתן לראות, כי כל יסוד משגשג בפרמטר מסוים מביע "תקיעה" בזרימה האנרגטית במעגל 5 היסודות. מירב תשומת הלב של האדם מופנית לפרמטר זה, כוח שפע וכדומה, והוא מהווה ציר מסובב, הגורם לאדם לחזור בכל פעם על אותו דפוס התנהלות.
במפה של ענת המתכת והמים נמצאים בשפע ו-  "תוקעים" את הזרימה האנרגטית במפה. היות שלענת יש אפס בפרמטר הביטוי, המים בעצמי לא ממשיכים בזרימתם, אלא נתקעים. על פני השטח, אין לכל כישוריה הרבים והמגוונים ביטוי במציאות. הכל אצור פנימה ולא בא לידי מימוש הלכה למעשה. המשאבים הרבים שיש לה הם מעמסה על הנפש, תוצר של חינוך מעיק ומעכב מהבית וכישורים החיים קודמים שעליה "לפרוק" בחיים אלה. הידע הרב והמקורי במשאבים נותר בגדר "משא" ו- "נטל", במקום להפוך למקור הנאה.
ענת בילתה תקופות ארוכות בחו"ל בטיולים ארוכים וגילתה לי, כי יש לה חלום ותיק לגור בחו"ל. כאשר בוחנים את עמודת היום (העצמי) ועמודת השנה (מדינה ומסגרת חברתית רחבה), מבחינים במולות בין החיות (סוס-חולדה) ו- clash בין היסודות של החיות (מים ואש). הדינאמיקה בין העמודות מסבירה את תחושת חוסר השייכות הכללית של ענת במעגלים רחבים יותר.
במעגלים הקרובים יותר, ניתן להבחין בדפוס מרכזי המאפיין אינטראקציה עם העולם החברתי. הסוס, החולדה והקוף הכפול יוצרים תמונה של אישיות אינטליגנטית, שכלתנית ומרשימה, המנהלת דו-שיח מנטלי עם העולם. הרובד הרגשי לא בא לידי ביטוי בחיות אלה. הקוף בחודש מעיד על בית הורים, המקפיד על הדרת כבוד, שכלתנות ואהבה לפאר וחיים טובים. הקוף בשעה מעיד על שכלתנות, הבאה על חשבון רגש. חיי הרגש לא מתפתחים בהתאמה עם השכל, אלא באיחור רב. הפער ביניהם יוצר קושי להבין דברים ברמה הרגשית, כמו גם קושי במבע רגשי. אם נתחשב בפרמטר הביטוי, שיש בו אפס, נקבל שכל עצום ורב, עם קושי להתבטא בצורה רגשית מתאימה ומספקת.
חיי הרגש שאינם באים על סיפוקם, נתקלים בבחירותיהם של החיות: הקוף מודד את הזולת על פי שכלתנותו ושנינותו והסוס הגברי מבקש בן זוג מרשים, תוך התאהבות עיוורת ובחירות מתוך אינפורמציה לא נכונה. אולם, כשהרגש לא קיים, בסופו של דבר הזוגיות תתפרק.
גם בקשרים עם חברים הרגש עלום ונחבא. אין הדבר מעיד על כך, שענת אינה רגשנית. הכוונה היא שאין מבע רגשי חיצוני, אלא רגשות כלואים, המונעים מקשרים חברתיים להיות אמיתיים ומעמיקים. ההסתתרות היא מאחורי השכל, הציניות והשנינות המפותחים.
כאשר בוחנים את איכות היסודות במפה, רואים כי קיימים 8 יסודות באיכות יאנג לעומת אפס באיכות יין. הדבר משפיע על יכולת להכיל אהבה ורומנטיקה, תשוקה ושמחה. אין זה אומר שענת לא היתה במערכות יחסים, אלא שבמערכות יחסים אלה הרגשות לא היו דומיננטיים. יסוד היין שחסר, מייצג את ההוויה הנשית הרכה והרגשית החסרה. במקום הרגש המזוהה עם איכות היין, הפוקוס על הפן המנטלי-שכלי, שמקבל דגש מיסוד המתכת במשאבים. פרט לכך, חוק ההיפוך גורם למאסת היאנג להפוך לגורם משתק. במקום אנרגיה זורמת, ענת חשה יותר בכבדות, תקיעות וחוסר תזוזה. על פני השטח ניכרים יותר עייפות ועגמומיות מפעילות ושמחת חיים.
 
Chi Men Dun Jia
הנתונים המתקבלים מתוך תורת ה- מחזקים את כל הנאמר.
חתימת הגורל של ענת היא Ding Jing Surprise, המבטאת בעיקר אנשי קצוות. כישורים חברתיים ומקצועיים, שלא ממומשים בגלל חוסר מעשיות, לעומת הצלחה כלכלית מרשימה. נטייה לחלימה, בריחה לעבודה בגלל קשיים אישיים. בני זוגכם אינם מבינים את הצרכים שלכם. משיכה לאנשים חזקים ומעשיים. ליקוי בשיפוט עצמי ושל הזולת. קושי בביטוי רגשי, קושי לוותר ומניפולטיביות.
גם בית הגידול ופרמטר הביטוי של ענת הוא Ding Jing Surprise: אדם בעל כישורים ייחודיים ואינטליגנציה. מצד שני, עשוי ליפול למצבי רוח קשים, לא יציבים ודיכאונות. צורך בריצה קדימה, כדי להשיג עוד הישגים, כשהם מונעים מתוך פחד וקשיים לחיות בהווה.
ההתנהלות היא Xin Shang : שער shang, כמוהו ככוכב 3 – הרס/פגיעה. האדם חי בתחושת חוסר שלמות, לצד רצון לנוע קדימה ולשנות. ההתנהלות של ענת צריכה לעבור שינוי, כדי להביא לעצמה סיפוק רגשי, תחושת יציבות ושחרור רגשות (פחד ויגון).
בשנת 2006 עברה ענת שנה קשה, בה עלה עיסוק בבעיות משפחתיות ואישיות שונות. בשנה תובענית זאת, הדרקון של העשור נמצא במולות עם הכלב של 2006.
 מבחינת ה- Chi men dun Jia  היא נמצאת כעת בשנה של Bing Jing Surprise, שנה שבה עליה "לצפות ללא צפוי", בייחוד בנושאי כסף וקריירה. עליה לעבוד קשה והדברים יגיעו. אמנם המים של החזיר אינם טובים לה, אך עליה להפעיל בכל העוצמה את מזל האדם.
לסיכום, ניתן לומר כי המוטיבים העיקריים שעלו מניתוח המפה הם התנהלות, תוך הסתמכות על הפן השכלי-מנטלי, שאינו מספק. תקיעות בעבר, ללא יכולת לנהל דיאלוג עם הרגש, שעשוי לשחרר. כישורים ייחודיים רבים, שלא באים לידי ביטוי וגורמים לתסכול וחוסר סיפוק.
כל תהליכי השינוי שענת ניסתה לעבור, לא לקחו בחשבון משתנים אלה ולכן מעולם לא פתחה דיאלוג אמיתי על חיי הרגש עם עצמה ועם הזולת. במקום זה, היא הביאה למרכז הבמה את השכל, שלא די בו כדי ליצור מערכות יחסים אמיתיות ו/או לערוך עבודה עצמית לסגירת מעגלים מהעבר.
עבודת המודעות אמורה להכניס לפעולה את מזל האדם בכל רמותיו, על מנת לערוך "תיקון". ההמלצות העיקריות הן:
 
  1. ייצור היסוד השימושי – אש בעיקר, אך גם עץ ואדמה (אדמה בעדיפות אחרונה). למשל, הומלץ על ספורט קבוצתי ולא שחייה, בילוי בחברה במקום התבודדות.
  2. הימנעות מפעילות המחזקת את היסודות המשגשגים, שאינם טובים לה- מים ומתכת.
  3. חיבור לרכות, לנשיות, לרגש. עבודה עצמית במסגרות שונות, המתמקדת בביטוי הרגשי - עיסוק בהוויה (to be) יותר מאשר בעשייה (to do). במקום להתמקד בדרכים למציאת בני-זוג (to do), יש להתמקד במכלול הרגשות שמעורבים בזוגיות (to be).
  4. עיסוק בכישורים לא ממומשים, כתחביבים: ציור, צילום וכו', אשר מתקיימים בקבוצות ולא לבד.  
 
 
ניתן לומר, כי תהליכי שינוי וצמיחה אמיתיים דורשים חשיפתו והעלאה למודעות של
"המוח האנרגטי". מוח זה מכיל קודים אנרגטיים, המצויים בבסיס קיומנו האנושי ומנווטים את חיינו. בנימה טאואיסטית אפשר לומר, כי בתהליך שינוי "הכל משתנה ושום דבר לא משתנה". האדם ממשיך לעשות למען עצמו בענייני עבודה, זוגיות, משפחה ועוד, אך יניע בצורה שונה את גלגלי חייו. פעולת העשייה לא תעשה הבדל, אם לא תעשה בצורה המתאימה.   
המטפיסיקה הסינית מסייעת בצורה שימושית בתהליך "דע את עצמך" – חדל להיות הטיסה האוטומטית וקח את מזל האדם בידך. זו אינה זכות, אלא חובתנו כבני אדם לעבור שיעורים בחיים ולגלות מהו המטען עמו נולדנו, כיצד עלינו לפרוק אותו בחיינו הארציים ולערוך תיקון יאות. ביהדות תיקון המידות במשמעות הפשט, הוא זיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם, במטרה לעשותו לאדם שלם יותר. ענת שייכת לתבנית האנרגטית קואה 1 ובשנת 2008 תגיע לשנת קארמה. בשנה זו תאלץ להתמודד לחומרא עם עשייתה בתחומי החיים השונים, ללא תמיכת יקום כל שהיא. הזמן לשינוי והתמודדות הוא כעת.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים