פנג שואי  
ומטפיסיקה סינית

זהר אהליאב
OHOLIAV ZOHAR
 

                                   

 


 

קורס צבעים מלא 30 עמודים  |  סדנת ה- ZI WEI האחרונה לשנת תש"ע  |  
 צורות של מבנים והשפעתם
( לאור בקשות חוזרות ונשנות של גולשים לאתר )
למבנה בו מתגוררים ופועלים אנשים במסגרות החיים השונות יש השפעה שמקורה בחוקים אוניברסאליים הקשורים לצורות ולהשפעתם על המוח. צורת המבנה מעוררת או מדכאת תחושות, רגשות ומחשבות. ולכל אורך ההיסטוריה מזהים את ההבנות האלה במבנים מפורסמים, לדוגמא המבנים  המוכרים בשם  " שבעת פלאי עולם ". בימי עבר עד לפני כארבעים שנה כל המבנים בעולם ציבוריים כפרטיים היו סימטריים ושיקפו את החיים ,הכול היה ברור, מוגדר ומסודר , כל אחד ידע את השייכות המעמדית , כלכלית, מקצועית וחברתית שלו , כיום מזה עשרים שנה בהתפוררות כל הקודים הישנים מול עינינו , גם המבנים משנים צורתם בהתאם, עידן 7 שהחל את תקופת האסימטריה בבנייה הפרטית והציבורית מסמל יותר מכל עידן אחר את השינויים הגדולים החלים בתחום זה, אסימטריה בחיים = אסימטריה בבנייה . מאחר ובנייה אסימטרית מייצרת SHA QI , כתוצאה מכך העולם חווה יותר ויותר מאבקים, שינויים , תמורות שתוצאותיהן שליליות מבעבר. בעבר ערכים אוניברסאליים ושיתוף פעולה בין חוקים אוניברסאליים וארציים היה המניע מאחורי הבנייה האדירה , כיום נוחות, חישובים כלכליים ואגו מובילים ומושלים בהחלטות על בנייה מאסיבית של מבני ציבור ובנייה פרטית.
המשותף לכל המבנים של העבר  היא החוקיות בסימטריה, פרופורציה והרמוניה של מבנים אלה שכל אחד מהם מדגיש את אחד היסודות או שילוב שלהם בצורה הרמונית .מבנים אלה אינם גחמה של אדריכל כזה או אחר , כל המבנים האלה כפופים לחוקים קוסמיים שהיו מובנים יותר על ידי הקדמונים . כולם מוגדרים כפלאי אדריכלות, הנדסה  ואומנות משולבים זה בזה.בהתחשב באמצעים שהיו בידי הבנאים של ימי קדם הם בהחלט ראויים לתואר " פלאי עולם " , 4 קיסרים רומיים בנו יצירות אדריכליות והנדסיות יוצאות דופן( קולוסיאום, חומת אנדריאן, הפנתיאון, המרחצאות של רומי ועוד ) שגם הן ראויות לתואר פלאי עולם, רק שהם נוצרו בתקופות מאוחרות יותר. כולם נועדו להשאיר רושם בל ימחק על מי שרואה אותם, לפאר ולהאדיר אלים , מלכים ושליטים . צורך זה נמשך לכל אורך ההיסטוריה בכל מקום בעולם כולל אצלנו לפני כאלפיים שנה, המלך הורדוס נחשב לגדול הבנאים של העם היהודי ( יהדותו מוטלת בספק , הוא נחשב כעבד כנעני, מעמד ביניים בין יהודי לגוי  ) בתלמוד נאמר עליו : " מי שלא ראה בניין הורדוס,לא ראה בניין יפה מימיו" (בבא בתרא ד' א'). משערים שמבנים אלה נבנו על פי תיאוריות מתמטיות , נומרולוגיות ומיסטיות שמכילות הבנות של אלמנטים ושילובים שלהם.
 בית המקדש ששופץ  על ידי המלך הורדוס נבנה לפי הכללים הקפדניים המופיעים בתנ"ך. הרומאים והיוונים בנו עשרות מבנים בעלי מאפיינים ברורים המזוהים עם רוח התקופה וצרכיה. אם נקפוץ למאה העשרים אז נראה את הניסיון להחיות את העבר המפואר  באדריכלות הפשיסטית של מוסוליני באיטליה שנועדה להרשים ולפאר את המשטר תוך שהיא נשענת על פרופורציות וסימטריות עתיקות. גם אדולף היטלר היה נגוע בחיידק האדריכלות הפשיסטית ותכנן לחדש את אדריכלות העבר של רומי ויוון ברייך השלישי בעזרתו של אלברט שפר. היו לו תוכניות גרנדיוזיות בנושא. לאחר מלחמת העולם השנייה , ניתן היה לראות את סוג האדריכלות הזאת הנשענת על מוטיבים עתיקים במקומות שונים בעולם, אדריכלות זו זכתה בכינוי " אדריכלות ניאו פשיסטית " שבלטה במזרח אירופה ובברית המועצות לשעבר. ההבדל בין אדריכלות ציבורית רגילה לאדריכלות פשיסטית נעוץ באידיאה , אדריכלות פשיסטית נועדה לפאר רעיון שמהווה את ציר הפעולה שלה ,האדם הוא גורם משני . האדריכלות הזו נועדה לשרת את המשטר והעומדים בראשו. באדריכלות ציבורית רגילה , האדם וצרכיו הם מרכז הרעיון, המבנה נועד לשרת אותו. אבל יש הבדל מהותי עמוק יותר,דווקא מבנים המייצגים אדריכלות פשיסטית לאורך ההיסטוריה , נשענים על הבנה עמוקה של חמשת האלמנטים , מערכות היחסים ביניהם , ויחסי הגומלין בינם לבין בני אדם. לכן גם השפעתם חזקה מאוד ולאורך שנים. שבעת פלאי עולם אינם משתייכים כמובן לאדריכלות ואומנות פשיסטית ,אבל גם הם נועדו להטיל מורא ויראת כבוד בפני מי שעומד מולם. בעוד שפלאי עולם עוסקים במונומנטים שנועדו להאדיר מנהיגים , אדריכלות פשיסטית נועדה להאדיר אידאולוגיה בדרך כלל לאומנית .
 
שבעת פלאי עולם
Wonder
Date of construction
Builder
Notable features
Date of destruction
Cause of destruction
הפירמידה הגדולה בגיזה
 
2650-2500 BC
Built as the tomb of Fourth dynasty Egyptian pharaoh Khufu.
Still standing
N/A
 
הגנים התלויים של בבל
600 BC
Diodorus described multi-levelled gardens reaching 22 metres (75 feet) high, complete with machinery for circulating water. Large trees grew on the roof.
After 1st century BC
פסל אבי האלים זאוס באולימפיה
435 BC
Occupied the whole width of the aisle of the temple that was built to house it, and was 40 feet (12 meters) tall.
5th-6th centuries AD
Unknown, presumed destroyed by fire or earthquake.
מקדש אלת הציד ארטמיס באפסוס.
550 BC
Dedicated to the Greek goddess Artemis, it took 120 years to build. Herostratus burned it down in an attempt to achieve lasting fame.
356 BC
המוזוליאום ( היכל קבורה ) בהליקרנסוס 
351 BC
Stood approximately 45 meters (135 feet) tall with each of the four sides adorned with sculptural reliefs. Origin of the word mausoleum.
by AD 1494
Damaged by an earthquake and eventually disassembled by European Crusaders
הפסל של אל השמש הליוס ברודוס
292-280 BC
A giant statue of the Greek god Helios roughly 3/4ths as large as today's Statue of Liberty in New York.
224 BC
המגדלור באלכסנדריה
3rd century BC
Between 115 and 135 meters (383 - 440 ft) tall it was among the tallest man-made structures on Earth for many centuries.
AD 1303-1480
 
 
 
שבעת פלאי תבל לפי היוונים הקדמונים
·                      
·                     הגנים התלויים בבבל (כיום עיראק) - נבנו על-ידי המלך נבוכדנצר השני בסביבות שנת 600 לפני הספירה. את הגנים בנה המלך שחי בין השנים 604-562 לפני הספירה לכבוד אשתו הנסיכה אמיטיס. הגנים הותקנו על גבי קשתות בגובה 23 מ' מעל פני הקרקע והושקו במי הפרת באמצעות מערכת-השקיה מתוחכמת.
·                      
·                     מקדש ארטמיס באפסוס - נבנה בערך בשנת 550 לפנה"ס בעיר שנמצאת בטורקיה של היום. מקדש שיש זה נשרף ונבנה בשנית אך נהרס שוב. במקדש זה נערך פולחנה של אלת הירח והציד היוונית ארטמיס.
·                      
·                     פסל זאוס באולימפיה שביוון - יצירה של הפסל היווני פידיאס מן המאה החמישית לפני הספירה. פסל ענק זה היה עשוי שנהב וזהב.
·                      
·                     הקולוסוס מרודוס - פסל ענק של אל השמש הליוס נבנה ב-280 לפנה"ס ביוון. 31 מטר גובהו, נהרס ברעש אדמה 56 שנה לאחר מכן.
·                      
·                     המגדלור באלכסנדריה במצרים - נבנה על-ידי סוסטרטוס מקנידוס כנראה בשנת 297 לפני הספירה. מגדלור זה ניצב על האי פארוס ליד אלכסנדריה. האש שבערה בו בלילות השתקפה במראות ברונזה גדולות.
·                      
·                     המאוזולאום בהאליקרנאסוס - קבר מפואר שנמצא כיום בטורקיה. את המבנה בנתה אלמנתו של מאוסולוס סטרפ (בפרסית: אחשדרפן - נציב) קאריה, לזכר בעלה בין השנים 361-363 לפנה"ס.
 
המבנה הכי יוצא דופן בשבעת פלאי עולם הוא המוזוליאום בהליקרנסוס שנבנה על ידי אלמנתו של הנציב והמושל  מאוסולוס , אחוזת קבר זה בנויה בסגנון הכי אקלטקי שיכול להיות,ערבוב של דת , תרבות ומסורת של כל הדתות והתרבויות הנגישות באותם ימים, אבל כל סגנון בנוי על עקרונות של פרופורציות וסימטריות מקובלות מימי קדם.
שרידים
הפלא היחיד שנותר על תילו הוא הפירמידה הגדולה של גיזה, הנמצא במתחם הפירמידות שהוכרז על-ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. הפירמידה הגדולה מהווה מוקד תיירותי מרכזי במצרים.
שרידים של המאוזולאום בהאליקרנאסוס נמצאים במקום בו עמד, וחלק מהפסלים שקישטו את הקבר נמצאים במוזיאון הבריטי בלונדון. כמו כן, שרד עמוד אחד מבין מאה עשרים ושבעת העמודים עליהם עמד מקדש ארטמיס באפסוס.
הפלא ששרד את הזמן המועט ביותר הוא הקולוסוס מרודוס שקרס ברעידת אדמה לאחר 56 שנים.
מ"פסל זאוס באולימפיה" נותר זכר במטבעות שנטבעו באותה תקופה.
 
 
מהות האלמנטים במבנים :
מבנים עגולים – יסוד המתכת – שליטה, חוק וסדר, ארגון – דמות הגבר.
עיגול- מבנים עגולים כמו איצטדיון, כנסיה , מסגד ,כורים , DOME   מייצגים נאמנה את האנרגיה הגברית בצורתה המרוכזת ביותר. לכן הם בולטים במבנים המייצגים שליטה עוצמה וכוח, כמו כנסיות ומסגדים ,כורים,איצטדיונים, אחת התגליות הגדולות באדריכלות קדומה היה השימוש בקירוי מקושת בדמות כיפה , כפי שעשה ברונולסקי ב- DOUMO של פירנצה , טכניקה המחלקת את המעמס של התקרה בצורה טובה יותר ומעבירה אותו לקירות החיצוניים . עד לשנות השבעים המוקדמות, לא ידעו כיצד הצליח ברונולסקי לצור את הכיפה המדהימה המכסה את הקתדרלה בפירנצה. צורת העיגול מיוחסת לאנרגיה הגברית, מכיוון שהיאנג הטוטאלי מיוחס לאלוהים ולכן אנו אומרים " אבינו שבשמיים . כשמביטים למעלה אנחנו רואים את "כיפת" ( כיפה משתייכת ליסוד
המתכת בגלל צורתה )  השמיים, היקום נתפס בעינינו כבלון ענק ואנחנו נקודה שצפה בו .ככלל מבנים עגולים אינם טובים למגורים, הם מתאימים אך ורק למבנים ציבוריים , למכוני מחקר ומבנים דתיים. בנוסף מאסטרים לפנג שואי לא אוהבים לעבוד עם מבנים כאלה מכיוון שהם בעייתיים בבדיקה לגבי זרימת האנרגיה אליהם ומתוכם. במבנים כאלה יש קושי בהגדרת מעלת העורף, ככלל אנו בודקים את מעלית החזית על פי מעלת העורף והמעלה שממול היא מעלת החזית. במבנה
 
מבנים מרובעים יכולים להשתייך ליסוד העץ ( מלבן ) או ליסוד האדמה ( רבוע ) ,במידה והם משתייכים ליסוד העץ הם מייצגים צמיחה, התפתחות, אגרסיביות, תנופה והתחדשות, במידה והם משתייכים ליסוד האדמה הם מייצגים משפחתיות, ביתיות, תמיכה , הזנה ,שמרנות וסדר. יש צורך להפריד בין השניים, מכיוון שגם מבנים המייצגים מלבן שוכב כמו בניין ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בתל אביב מייצגים את יסוד האדמה ואילו כל בו שלום שגם הוא מייצג מלבן ניצב  משתייך ליסוד העץ.
מבנה מרובע באופן כללי זו הצורה המועדפת על מבנים פרטיים וציבוריים. המרובע הוא שם כללי לצורות כמו ריבוע, מלבן, טרפז וכו'. למרובע יש סימטריה מובנת , הוא ברור ונוח לעבודה ולייעוץ. מבנה מרובע הוא חיובי אבל נוקשה מדי ולכן יש להעדיף מלבן , לפחות למגורים .אבל עם בוחרים מבנה מלבני לבית פרטי או מבנה ציבורי , יש להקפיד על פרופורציות נכונות בין אורך ורוחב. מבנה צר וארוך הוא שלילי , מכיוון שהוא לא יכול להחזיק את אנרגיית החיים בצורה נוחה ונעימה.
למיקום הפתחים , הכניסות  והדלת במבנה כזה יש חשיבות קרדינאלית. לא רצוי שדלת כניסה תמוקם בצלע הצרה של המלבן אלא בצלע הארוכה.
מאחר ומבנה הריבוע בניגוד למלבן מייצג גם אנרגיית YIN  יש חשיבות גדולה למיקום דלת הכניסה למבנה על פי אסכולת הכוכבים המעופפים .
הנטייה העולמית בעקבות צפיפות האוכלוסין בערים , היא לבנות בנייני מגורים המתנשאים לגובה רב ומייצגים את יסוד העץ , יסוד זה מייצג צמיחה, גדילה, התחדשות והצלחה. זה נפלא ונהדר לגור במגדלים האלה , וכל הקשקושים על זה שאין למבנים כאלה הר ,זה שטויות במיץ פנג שואי . מבנים כאלה הם הר בפני עצמם והם לא זקוקים לתנאי שטח מיוחדים כדי להתקיים , רק מבנים צמודי קרקע , או כאלה שמתנשאים עד לגובה של 4 קומות זקוקים להר מאחור כתמיכה. אבל אם כבר מישהו בוחר להתגורר בהר ( גורד שחקים ) שיבחר הר טוב ( מלא ושלם , ללא חסרים , בעל צורה מוגדרת וברורה ) ושיבחר מבנה עם כיוון אוניברסאלי טוב ומפת כוכבים מעופפים טובה.
 
 
 
 
 
טרפז – מבנה הטרפז או ה- RHOMBOID   באנגלית נחשב לבעייתי בפנג שואי והתרגום הסיני שלו הוא   " קשה בהתחלה והצלחה לבסוף " רק במקרה שהחלק הצר הוא בחזת והחלק הרחב יותר בעורף, המצב ההפוך נחשב לשלילי מכיוון שהוא פתוח מדי בחזית וצר מדי בעורף והתרגום הסיני הוא " מתחיל טוב ומסתיים פחות טוב ". במקרה של מגרש ניתן לרבע אותו למלבן על ידי גינון ושימוש בחומרים שונים שידגישו את ההבדל בין המלבן השלם ושני המשולשים העודפים שיצטברו לאחר הפיכת הטרפז למלבן. במיקומים אלה ניתן להציב עצים או גינון ייחודי. במשטחים עסקיים כמו האנגרים , חנויות או מבנים טרפזיים ללא מחיצות , ניתן לבנות מחיצות או להשתמש במראות ליצירת אשליה של מלבן . צורת הטרפז נדירה יחסית במבנים אבל בולטת מאוד במגרשים ברחבי הארץ. גם לצורה זו יש נציגים , אחד מהם הוא מגדל ג'ון הנקוק בשיקגו.
 
מתומן – צורת המתומן נדירה בבנייה , זוהי צורה מושלמת למבנה למטרות ציבוריות , אבל אינה מתאימה למבנה פרטי, עד היום ניתן למצוא בארצות הברית מאות בתי עץ מתומנים שנבנו בסוף המאה ה- 18 ותחילת המאה ה- 19 במדינות של ה- BIBLE BELT שנבנו בצורת מתומן , מבנים אלה נועדו כיום לשימור, בניו יורק נבנה לפני כ – 7 שנים בניין בן 43 קומות שהוא הראשון מסוגו בארצות הברית , מכיוון שצורת המתומן היא יותר יקרה לבנייה מצורות אחרות, בפירנצה בפיאצה המרכזית של העיר בסמוך לכנסיה המרכזית עם הכיפה של ברונלסקי  יש מבנה מתומן בן  הרנסס עשוי שיש ומעוטר בדלת מדהימה מעשה ידיו של ג'וטו.
הנה רשימה של מבנים מתומנים מפורסמים בעולם.
·        Armour-Stiner House
·        Poplar Forest
·        The Octagon House
·        Octagon House, Watertown, WI
·        Octagon House, Fond Du Lac, WI
·        Fowler's Folly, Fishkill, NY (Orson Fowler's house).
·        Clapp Octagon House, St. Augustine, FL.
·        McElroy Octagon House, San Francisco, CA.
·        Zelotes Holmes House, Laurens, SC
·        Octagon House (Decorative Arts of the Colonial and Federal Periods), San Francisco, CA.
·        Clarence Darrow Octagon House, Ohio ] Notable Institutional Buildings
·        Baptistry of San Giovanni, Florence, Italy
·        Basilica of San Vitale
·        Lingxiao Pagoda, China
·        Chapel at Dundurn, Hamilton, Ontario.
·        Compass point, Cornwall, UK
·        Ely Cathedral octagon and lantern
·        Globe Theatre
·        Newport Tower, Rhode Island)
·        Octagon Centre
·        Liaodi Pagoda, China
·        Octagon Chapel, Norwich
·        Octagon Theatre, Bolton
·        The Octagon (New York), Roosevelt Island, NY
·        Palatine Chapel in Aachen
·        Tower of the Winds, Athens, Greece
·        Hedvig Eleonora Church
 
 
מחומש – מבנה בעל חמש צלעות , זו צורה ייחודית שהדוגמא הטובה ביותר לקיומה זה מבנה הפנטגון בארצות הברית . המחומש קשה יותר לבניה מאשר מבנה ההקסגרמה ,קשה ביותר לאתר בעולם מבנים בעלי צורת מחומש. למרות היות המחומש צורה בסיסית וחשובה ( חמשת האלמנטים ) הסינים העדיפו מבנים המייצגים את יסוד האדמה ( מרובע ) העץ ( מלבן ) או המעגל ( מתכת ) . באופן לא ברור צורת המחומש הועדפה בכל העולם כסמל ( בבל , ארץ ישראל , הבונים החופשיים , היוונים , תורכיה ועוד ) .
 
 
משולש – לצורה זאת יש שני ביטויים בבנייה , האחד מבנים שנראים כמו פירמידה כדוגמת פירמידת הזכוכית הצמודה למוזיאון הלובר בפריז , ומבנים משולשים בעלי 3 צלעות כדוגמת המגדל המשולש של עזריאלי , והאגף החדש בבית חולים איכילוב בתל אביב. מבנה המשולש שחודו מתנשא אל על כמו פירמידת הזכוכית בלובר נחשב לחיובי למטרות ציבוריות, מבנה המשולש של מגדל עזריאלי שחודו פונה לכיוון הקריה בתל אביב נחשב בפנג שואי כשלילי לעובדים במקום ושלילי גם לסביבתו מכיוון שהוא חץ מורעל. בהחלט לא רצוי לפעול מתוך מבנה כזה לאורך זמן ובוודאי שלא רצוי להתגורר מול מבנה כזה שהחוד שלו פונה לכיוון הבית שלך. חץ מורעל ונוראי נמצא בצומת הרחובות ויצמן ודוד המלך , זה חץ הזכוכית של המתחם החדש יחסית של בית החולים איכילוב,
 
 
 
האות ח' – זוהי צורה מעולה למבנים ציבוריים ומסחריים , צורה זו אומצה בהצלחה בישראל במרכזים מסחריים כדוגמת BIG בבאר שבע, BIG בחיפה,BIG נתניה , BIG באילת ומרכז ישפרו במודיעין ,זוהי צורה אידיאלית כי היא מחקה את מבנה הפרסה או מבנה ה- ARMCHAIR המסורתי . מאוד מומלץ לפתוח עסק במרכזים האלה ברחבי הארץ כל עוד יש להם MING TANG פעיל ביותר.
האות ח' מתאימה גם לבניית מתחמי מגורים ששלושת הזרועות של צורת האות ח' הם מבנים והפנים מתאים כמרחב שמשמש כריאה ירוקה עבור תושבי הבניינים האלה , בתנאי שפנים המתחם לא עמוס בעצים גדולים החוסמים תנועת צ'י. 
 
עיגול ומרובע – שני אלמנטים אדמה ומתכת המשתלבים היטב זה בזה, בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב בנוי על העיקרון הזה של כיפה עגולה ( יסוד המתכת ) היושבת על מבנה מרובע ( אדמה ) שילוב של שמיים ( מתכת ) וארץ ( אדמה ) , בניין הקפיטול בארצות הברית, קבר רחל וקבר יוסף. ישנם עוד מאות מבנים כאלה בארץ ובעולם, אבל כולם מיועדים למטרות ציבוריות, אדם רגיל מן הישוב לא יבנה בית פרטי שחלקו העליון כיפה וחלקו התחתון מרובע. בית פרטי כזה יביא לצרות ואסונות , כי האנרגיה בו מוקצנת ואינה מתאימה לשינה . 
 
לסיכום ניתן לומר : שסך כול האנרגיה של מבנה היא שקלול בין
מיקומו על פי קריטריונים של הגיאוביולוגיה ,
מיקומו על פי מערכת הכבישים הנגישה אליו ( טבעת השמיים )
צורתו על פי אלמנט,
החומרים ממנו הוא עשוי  
 צורתו על סימטריה ופרופורציות.
 העידן שבו הוא נולד. ( טבעת האדמה )
מעלת החזית שלו ועוד. FLYING STARS
ככול שמבנה בנוי על פי חוקים אוניברסאליים כך גם גדולה יותר השפעתו על אנשים וכמובן גם לאורך זמן.
לייבסיטי - בניית אתרים