פנג שואי  
ומטפיסיקה סינית

זהר אהליאב
OHOLIAV ZOHAR
 

                                   

 


 

קורס צבעים מלא 30 עמודים  |  סדנת ה- ZI WEI האחרונה לשנת תש"ע  |  
כללים לקביעת חזית ועורף הבית
קביעת חזית ועורף הבית לצורך הצבת מפתהכוכבים המעופפים במבנה ובחירת החדרים ותפקודיהם בהתאם, הוא תחום שנע בין מדעלאומנות. הכללים אמנם ברורים, אך כשבאים ליישם אותם בפני השטח מתגלים קשיים רבים, גם ליועצים ותיקים ומנוסים בתחום, לא כל שכן למתחילים.

בימים עברו כשמרביתהבתים נבנו בצורה מרובעת (מלבן או רבוע) ודלת הכניסה היתה תמיד בחזית המבנה, לא היוליועצי הפנג שואי בעיות בקביעת החזית. אך המהפכה התעשייתית וגידול האוכלוסייה הביאולבניה אסימטרית שבמקרים רבים נוגדת את הכללים הקלאסיים שהיו נהוגים מימי קדם ועדלאמצע המאה ה- 19.

צד העורף של הבית מייצג את העבר, המקום ממנו הגיע האדםואיזה מטען הוא נושא עמו. צד החזית מייצג את העתיד. כשחזית הבית אינה מוגדרת באופןברור, הדבר משפיע על בני הבית, לא ברור להם לאן פניהם מועדות. האדם המודרני חיבהרבה אי ודאות וסימני שאלה. הסופר אלוין טופלר מחבר " הלם העתיד" כתב על כך עודבשנות השבעים. כמות המידע העצום הנגישה לכל, המבחר העצום, חופש הפרט, יכולת הבחירההחופשית ועוד, גורמים לבלבול ולחוסר כיוון. הבניה המודרנית מוכיחה זאת בגדול, ישחוסר בהירות לגבי הציר המרכזי שאליו משתייך הבית.

גם גדולי המאסטרים בעולםעדיין חלוקים ביניהם בנושא זה. מכיוון שאין עדיין מספיק מידע בכמות סטטיסטית שתוכללאשר גישה מסוימת באופן אבסולוטי על היועץ להתחשב בפרמטרים רבים.

בספרנו "עידן 8 העידן החדש בפנג שואי " עמ' 105 הצגנו את הכללים הבאים לקביעת חזית הבית :

1.
המקום היאנגי ביותר בסביבת הבית - כלומר כאשר מסתכלים מתוך המבנה החוצהחווים את המקום שיש בו הכי הרבה תנועה (כביש, אוטוסטרדה, נהר, ים, אוקיינוס); המקוםשהוא הכי רועש (אזור מסחרי, קניון, תנועת כלי רכב, מוסדות הומים, מקומות בילוי ועוד ). המקום בעל התאורה הטבעית החזקה ביותר בחוץ כמו כיווני מזרח, דרום מזרח דרוםודרום מערב. או תאורה מלאכותית בתוך המבנה עצמו. המקום בעל המרחב הגדול ביותר הנשקףמהבית .כלומר , כאשר מביטים מתוך המבנה החוצה רואים עמק, גיא, פארק, מגרשי משחקים, חוף ים, מדבר וכו'.
2.
ישנם מאסטרים אך הם במיעוט הגורסים שהמקום שממנו מגיע ה- HUMAN CHI (כביש, רחוב, שביל גישה וכו') יהווה תמיד את החזית של המבנה, אפילו אםהמבנה פונה לכיוון הפוך . על פי גישה זאת, כל המבנים הפזורים לאורך רחוב מסוים יהיובעלי אותה חזית , לא משנה לאן הם פונים באמת.

לדוגמא, ברחוב הושע בתל אביבניצב מבנה מגורים מרשים המתנשא לגובה של 7 קומות ומכיל 28 דירות, כל הדירות , ללאיוצא מן הכלל פונות לכיוון מערב (כיוון הים), אך הכניסה היחידה למבנה (של הדייריםושל כלי הרכב) היא דרך צדו המזרחי. לפי מרבית המאסטרים , חזית הבית פונה למערב, אךיש גם מיעוט שגורס אחרת ומעדיף את כביש הגישה למבנה כנקודת ההתייחסות .
מאסטראווה וונג , גראנד מאסטר יאפ צ'נג האי וממשיכו ג'ואי יאפ, מאסטר ג'וזף יו ומאסטרסיימון וונג , דוגלים כולם כאחד בגישה שחזית הבית היא המקום היאנגי ביותר הנשקףמתוך המבנה אך תמיד נלקחים בחשבון גורמים טופוגרפיים ומבניים נוספים הקיימים בשטח.
מאסטר יאפ צ'נג האי בספרו, שנכתב על ידי ג'ואי יאפ, 1 XUAN KONG VO. עמ' 50-55 , כותב על הנושא בהרחבה. הוא מדגיש שהקריטריונים לגבי קביעת חזית הבית, הם משתניםוגמישים, אך הם בהחלט לא כפופים לקטגוריה של HUMAN CHI (כבישים המובילים למבנה).
3.
גובה פני הקרקע, זה מרכיב שיש לקחתו בחשבון במציאת החזית של המבנה. הסיבהלכך היא פשוטה, הצ'י זקוק תמיד למוליך, האדמה משמשת למוליך צ'י מצוין וראשון במעלה ,בדומה למים הזקוקים לערוצים כדי לזרום בתוכם כך גם הצ'י תמיד יחפש אחר ערוציםבאדמה. כמו שמים הזורמים מהמקום הגבוה אל הנמוך, באופן דומה זורם הצ'י. בדרך כללהחזית תהיה במקום הנמוך יותר, בעיקר אם מדובר במבנים פרטיים או ציבוריים הבנויים עלצלע גבעה או הר כפי שמקובל במקומות שונים בארץ ובעולם. קריטריון זה גם מתאים לנוסחההאידיאלית בכל עידן WANG SHANG WANG SHUI עורף וחזית משגשגים.

בספרנו " עידן 8 העידן החדש בפנג שואי " עמ' 83 יש התייחסות לנוסחה ולמבנים מעידן 8 התואמים אתהנוסחה המבורכת הזאת. נוסחה זאת שבנויה בעיקרה על התפיסה הבסיסית של פני השטח משלבתאת אסכולת הצורה ומודל ארבעת החיות ואת ה- XUAN KONG בצורה המושלמת ביותר:

4.
כתובת המבנה קשורה באספקט האנושי, והיא מעידה פעמים רבות על חזית המבנה. בכל הערים החשובות בעולם ישנם רחובות יוקרתיים שבהם מבני מגורים שנחשבים יוקרתייםבמיוחד. רחובות אלה כדוגמת השאנז אליזה בפריז, השדירה החמישית בניו יורק, רודיאודרייב בלוס אנג'לס ועוד מאות רחובות ברחבי הגלובוס שדרכם עוברים מידי יום מאות אלפיכלי רכב, מיליוני אנשים ופזורות בהם אלפי חנויות יוקרתיות. כל הדיירים המתגורריםברחובות האלה, מזדהים עם כתובת המגורים שלהם, יתרה מזאת, רבים מהם שילמו סכומי עתקואף המתינו שנים כדי להיות בין המבורכים שמתגוררים ברחובות האלה או שהם בעלי נכסיםברחובות האלה. הכתובת שהם נושאים היא מותג. ומותג מהווה תמיד חזית אנרגטית אוכלכלית של אנשים ועסקים. ברחובות הומים שמהווים עורקי תחבורה עיקריים , ניתן להסיקשמרבית הדירות או העסקים ברחוב יהיו בעלי חזית הפונה אל הכביש, גם אם הם נמצאים בצדהאחורי של המבנה, כלומר , לכל העסקים והדירות הנמצאים בעורק תחבורה ראשי, משתמשיםבמפת כוכבים מעופפים זהה.

העיקרון הזה נכון, אולם ישנם מקרים יוצאי דופןרבים. למשל, עיריית תל אביב נמצאת ברחוב אבן- גבירול, שהוא עורק התחבורה הגדולביותר בתל אביב. בניין העירייה נמצא בכיכר רבין, החזית שלו ללא ספק פונה לכיווןדרום, אל עבר הכיכר ולכן אי אפשר להשתמש במפה של כיוון מזרח, מכיוון שהיא אינהתואמת. לעומת זאת, קניון "גן העיר" שממוקם בצד העורף של בניין העירייה , מורכבממבנה בן 3 קומות. קומת כניסה, קומת ראשונה וקומת קרקע, למרבית העסקים הנמצאים בתוךהמבנה הזה יש שתי מפות של כוכבים מעופפים, האחת של החזית הכללית של המבנה שהיא מזרח 2,3 , עידן 7 . והשניה פרטית של כל חנות על פי החזית האישית שלה. הסיבה לכך היא שכלחנות בתוך הקומפלקס הזה היא איבר בתוך גוף שלם, בהתאם לכך, כל איבר מכיל את הגנטיקהשל הגוף כולו, אך בו זמנית יש לו תפקודיות ועצמאות משלו. תאי היד בגוף האדם, מכילים DNA של הגוף כולו אך גם תאים ייחודיים הקיימים רק ביד עצמה.

5.
תכנוןארכיטקטוני וכוונת המעצב והבעלים. כשבוחנים מבנה ויש בעיה בזיהוי מוחלט וברור שלהחזית, יש להשתמש ברכיב זה. מאחר וכל דבר הקיים בעולם הפיזי, הוא פרי יצירה של המוחהאלוהי או האנושי, כך גם כל מבנה שקיים בעולם הוא תוצר של מחשבה, ומאחר ומחשבה היאהמייצג האולטימטיבי של היאנג הטהור ( טריאגרמת שמיים - 6 ).על כן ניתן לזהות אתחזית המבנה על פי כוונותיו של האדריכל. (מחבר המאמר למד ארכיטקטורה באיטליה). אחדמהיסודות של הבנת התחום האדריכלי היא היכולת להחליט על האוריינטציה וכיוון המבנה. כל אדריכל יודע לומר בודאות מהי החזית של המבנה שהוא תכנן, זה רכיב שחייב להילקחבחשבון, מכיוון שהוא מכיל את המרכיב היאנגי הראשוני. נכון שלא תמיד יש זהות מלאהבין החזית השימושית לצורכי הפנג שואי והחזית הפיזית שתכנן האדריכל, במקרים בהם ישחפיפה מלאה, מתקבלים מבנים הרמוניים, כדוגמת מרבית הבניינים שנבנו באיטליה בתקופתהרנסנס.

6.
בדירות הנמצאות בבתי מגורים לוקחים בחשבון מספר פרמטרים. ראשיתיש לקחת את המפה של המבנה כולו ולאחר מכן יש לעשות מפה אישית לכל דירה בנפרד. מאסטר אווה וונג מדגישה את הנושא בספרים שכתבה, בספרה A MASTER COURSE IN FENG SHUI היא מדגישה שוב ושוב שבדירות או במבנים בעלי מורכבויות יש לקחת בחשבון אתהחזית האישית של כל דירה או חלק של הבנין. לכל דירה בתוך בניין מגורים יכולה להיותחזית אישית הנשקפת מתוך החדר בעל הפתח הגדול ביותר בדירה, בדרך כלל זה חדרהאורחים\סלון. מאסטרים רבים מדגישים את העניין בדרכים נוספות: אנו נמצאים בעידןהאינדיבידואליות והקולקטיביות הולכת ופוחתת. היאנג מתגבר לעומת הין. בעבר חיו במבנההיררכי קולקטיבי ברור, לכל אחד היה תפקיד אישי, משפחתי, חברתי ומקצועי ברור. כך גםנראו הבתים והמבנים. בעידן המודרני של המאה 21 כל איש הישר בעיניו יעשה, כך גם לגביקביעת חזית הדירה או המבנה. כיום יותר ויותר דירות נבנות עם חזית אישית. אין אחידותבבניה, יש שימוש בקווים אסימטריים, בזוויות יוצאות דופן, בחיתוכים של משטחים בצורהמוזרה ומאתגרת. אותה התייחסות יש להביא גם לעולם הפנג שואי, לא עוד התייחסות לנושאחזית עורף באופן סכמטי ופשטני אלא התייחסות מעמיקה, אינדיבידואלית ומודרנית.

7.
את המדידה של מעלת החזית יש לבצע אך ורק מחוץ למבנה, מדידה בתוך המבנהעלולה לתת תוצאות מוטעות. מספיקה סטייה של 2 או 3 מעלות כדי לקבל מפה לא מתאימהלמבנה הנבדק. זה בעייתי בעיקר במבנים הנמצאים על מעלות גבוליות, לדוגמא מבנה אודירה הנמצאים על הגבול הדק בין צפון 3 לצפון מזרח 1. את הבדיקה יש לבצע מספר רב שלפעמים ומכיוונים שונים. בחורף המדידות בעייתיות במיוחד: סערות, ברקים ושינוייםאטמוספריים גם ביום חורפי בהיר ונאה יוצרים בעיה. לכן עדיף לבדוק את המבנה בעונתהקיץ. ישנן גם שנים שסערות שמש רבות עוצמה גורמות לשיבושים מגנטיים. כך שאין לבטוחבקריאה ראשונה, ויש לחזור על הקריאה פעמים נוספות, אך לעומת זאת אין בעיה במבניםהנמצאים על הציר הקרדינלי ( צפון 2, מזרח 2, דרום 2, מערב 2 ) .

8.
במרביתהדירות והבתים בעולם, המראה הנשקף מהסלון הוא למעשה כיוון החזית. מרבית הבתיםבנויים כך שמהסלון נשקפת פנורמה, נוף, כיכר, שדה, מרחב, ים, כרי דשא וכו' וזה המצבהאידיאלי. כיום, עם צפיפות האוכלוסייה, חלק גדול מחדרי האירוח העיקריים חווים קירשל השכן ממול, אך עדיין דירות בקומות גבוהות צופות לנוף מרהיב ויפה. סידור הסלוןוהבית הוא חלק מהתפיסה הכוללת של העיצוב הפנימי לגבי הגדרת החזית והעורף. האנרגיההחודרת דרך דלת הכניסה הראשית לבית עוברת אל חדר האורחים שהוא החדר הגדול בביתוממנו נשקף הנוף המשקף את חזית המבנה.

9.
רצוי גם להשתמש בתחושה אישית. כלאדם המבקש יעוץ פנג שואי וכל יועץ המגיע לבדיקת מבנה שחזיתו לא ברורה, צריך לעצוםעיניים למספר רגעים ולשאול את עצמו אם למבנה הזה היו עיניים היכן הייתי ממקם אותן. פעמים רבות התשובה האינטואיטיבית היא התשובה הנכונה.
לייבסיטי - בניית אתרים