פנג שואי  
ומטפיסיקה סינית

זהר אהליאב
OHOLIAV ZOHAR
 

                                   

 


 

קורס צבעים מלא 30 עמודים  |  סדנת ה- ZI WEI האחרונה לשנת תש"ע  |  
פנג שואי ועסקים  ( למתחילים )
 
 
ניתן לומר כמעט בהומור, ובלא מעט גאווה, שלפחות בתחום אחד אין ולא היו לתורת הפנג-שואי מתחרים - בכל הנוגע לעולם העסקים ולמציאת פתרונות להגדלת חשבון הבנק. הסינים, בדומה ליהודים, החשיבו מאז ומתמיד את האמרה "בעל המאה הוא בעל הדעה". במקום להיות עסוקים רק בתוצאה, הם חיפשו דרך להגיע אל העושר ואל השפע ולשפר את רמת החיים בעזרת הבנה נכונה של תנועת הצ'י בשטח. די להביט סביב ולראות את עושרן של ארצות כמו הונג-קונג או יפן, כדי להבין את היישום הנכון של תורת הפנג-שואי.
הדוגמה הבולטת ביותר היא הקמתה של טייוואן. לאחר עליית הקומוניסטים בסין, ברח הגנרל הלאומני צ'אנג קאי שק מסין העממית לאי הקטן פורמוזה. הגנרל החכם והנערץ לקח עמו פמליה גדולה של מאסטרים בפנג-שואי, עליהם הוטלה המשימה להפוך את האי הקטן והנידח למעצמה כלכלית. השאר רשום בספרי ההיסטוריה. תוך שימוש בידע הקדום, בשילוב עם חריצות, עמל כפיים וצייתנות הפכה טייוואן למעצמה כלכלית. אמנם חלק גדול מידע הפנג-שואי האותנטי אבד, אך מה שנשאר מספק בהחלט ומיושם כיום ברחבי העולם. התפאורה השתנתה. כיום עולם העסקים שונה בתכלית מזה שהיה בעבר - שיטות העבודה שונות, טכניקות המכירה שונו ועולם הפרסום והתקשורת הוסיף ממד חדש לתחום; אך דבר אחד נשאר קבוע ולעולם אינו משתנה - השורה התחתונה קובעת; והשורה התחתונה בפנג-שואי העסקי נקבעת במאזני החברה, בחשבון הבנק שלה, בנזילות המוניטרית שלה ובפרמטרים נוספים מסוג זה.
כשבוחנים עסקים יש להתייחס לארבעה פרמטרים מהותים :
1.ה- MING TANG  של העסק, המקום בו נאסף הצ'י לפני שהוא נכנס לתוך בית העסק 
2. EARETH CHI – הכבישים ודרכי הגישה אל העסק .
3.HUMAN CHI – מיקום הפתחים דרכם נכנסים הלקוחות .
4.HEAVEN CHI – מיקום הפתחים דרכם חודר האנרגיה השמימית .  
 
הפנג-שואי העסקי עוסק בזרימת הצ'י, באיסופו ובשימוש בו בתוך העסק, והוא בנוי רבדים רבדים. יש להבחין בין שלושה סוגים של מבנים\עסקים בתחום זה:
1. קניונים -תופעה חדשה בעולם המודרני שקיימת כארבעים שנה בלבד, ובשנים האחרונות תופסת תאוצה בישראל ובמזרח אירופה. מדובר במרכזי קניות שמאגדים, תחת קורת גג אחת, עשרות ולעתים מאות חנויות.  בעסקים מסוג זה אנו בודקים את המבנה כולו ומתייחסים אליו כאל בית גדול שהחנויות שבו הן החדרים בבית. יש לבחון את הפרמטרים הבאים:
א.  אסכולת הצורה  -  בדיקה של מיקום הקניון ביחס לטופוגרפיה הכללית של האזור, והבנת תנועת הצ'י באזור והשפעתו על המבנה.
ב. כוכבים מעופפים - תחילה בדיקה של מפת הכוכבים המעופפים הרלוונטית לקניון כולו, ולאחר מכן איתור הסקטור שבו ממוקם העסק הנבדק והצבת מפה תואמת על-פי התחזית הספציפית שלו.
 
2. חנויות קמעונאיות – ישנם שני סוגים של עסקים כאלה ,( C TO     BUYER TO CUSTOMER ( B פזורות לאורך הרחוב, משני צדדיו, כמו למשל ברחובות דיזנגוף ואבן גבירול בתל-אביב,  עסקים ( B TO   B  BUYER TO BUYER הפזורים בדרום העיר. בעסקים כאלה אנו בוחנים  שלושה פרמטרים:
א. ארבעת עמודי הגורל  -   לקביעת מידת התאמתם של העיסוק, של אופי החנות ושל העיצוב שלה לבעל העסק.
ב. כוכבים מעופפים -  מפת הכוכבים מותאמת ספציפית לעסק על-פי שיטת השואן-קונג. 
ג. אסכולת פני השטח -  בדיקת איכות הצ'י ותנועתו באזור.
 
3. עסקים הפועלים מתוך הבית - כיום, בגלל יוקר דמי השכירות, ובעקבות הנגישות הגדולה לעולם דרך האינטרנט גובר והולך מספרם של האנשים המנהלים עסקים משגשגים מן הבית. צופים שעד סוף העשור, כשליש מבעלי העסקים העצמאיים בעולם המערבי הממוחשב (המדינות האנגלוסכסיות, ישראל ומערב אירופה) יעבדו מהבית. בעסקים הפועלים מהבית ובעסקים הנמצאים בתוך בתי מגורים נבחנים הפרמטרים הבאים:
א. אסכולת הצורה -  בדיקה של תנאי השטח לפי הפרמטרים הידועים והמקובלים.
ב. כוכבים מעופפים -  בדיקת המפה המתאימה תוך התייחסות הן לאנרגיה הכללית של הדירה\הבית והן לאנרגיה הספציפית בחדר שמשרת את העסק.
ג. ארבעת עמודי הגורל -  שילוב של טכניקות בשיטה זו עם הפנג-שואי של העסק.
 
פרוטוקול עבודה לפנג-שואי עסקי
יש לבדוק את פני השטח על פי כל הפרמטרים המקובלים: איכות הצ'י והתנועה שלו; מיקומו של העסק ביחס לארבע החיות המיתולוגיות; בדיקת איכות היין והיאנג באזור ובעסק, תוך מתן עדיפות גדולה ליאנג; חשוב להבין את זרימת הצ'י בכבישים המובילים למקום, לבדוק את היחס בין גודל העסק הנבדק לסביבתו, ולאתר חצים מורעלים שעלולים  לפגוע ולהרוס עסק טוב.
חשוב לוודא שיש שילוט ברור ברחוב ובסמוך לעסק, כך שניתן לאתר את העסק ולהגיע אליו ללא מאמץ מיותר. חשוב שהעסק יהיה נגיש וישדר בהירות ומאור פנים. זה למעשה הבסיס שעליו מושתתות כל האסכולות השונות בפנג-שואי. אין זה חשוב אם היועץ עוסק בטכניקת המגבעת השחורה, באסכולת המצפן  או בכוכבים מעופפים, ואין זה משנה אם עוסקים בקניון, בבוטיק , או במשרד הממוקם בבניין עסקים או בבית מגורים.
מכאן  מתפצל הטיפול לשלושה סוגי המבנים העסקיים שהוזכרו קודם לכן:
1. קניון\מרכז קניות - מרכז קניות גדול הוא למעשה העתק מוקטן של עיר, והוא אמור להכיל את כל סוגי הפונקציות העסקיות שעיר מציעה מבחינה סוגים שונים של חנויות, בידור ושעשועים, שירותים פיננסיים ועוד.
 גם בנייני משרדים של חברות היי-טק ותעשייה הם דוגמה למעין כוורות ענק שמספקות לעובדיהם וללקוחותיהם מגוון שירותים. מודל כזה פותח בקריית התעשייה בתפן, והוא קיים בצורה מאוד מאורגנת ושלמה ביפן, שבה מרכזי עבודה ועסקים מציעים לעובדיהם מגוון שירותים רחב ביותר החל בשירותי רווחה ושירותים וכלה במוצרי צריכה  במחירים מוזלים.
כל העסקים הגדולים האלה המאגדים בתוכם מאות ואף אלפי עובדים, או עשרות אלפי לקוחות, חשוב ביותר שיהיו ענייניים, קלים לניווט, ברורים ונעימים. על המבנים  להיות בעלי צורה ברורה, כמו ריבוע, מלבן או עיגול, צורות שנחשבות מאוזנות. מגרעות ופינות חדות יוצרות צ'י מואץ ושלילי שפוגע הן עסקית והן בריאותית בעובדי המקום. קניון איילון ברמת-גן הוא דוגמה טובה למבנה נכון: מבנה גדול, בן קומה אחת, צורתו מלבנית והוא מוקף מכל עבריו במגרש חנייה עצום, שעוזר לו לאסוף צ'י ולפזרו בצורה נכונה. כידוע, קניון זה שנבנה בתחילת שנות השבעים, הוא המוצלח מכל הקניונים בארץ, והוא מושא קנאתו של כל כריש נדל"ן. לעומתו, הקניון במגדלי עזריאלי  וקניון לב דיזנגוף הם בעייתיים, בלשון המעטה. ידוע, למשל, שקניון לב דיזנגוף סובל מעליות ומורדות בתחום העסקי והכלכלי.
קניון, או מרכז עסקי, או קריית תעשייה בנויים משילוב של בטון, אבן, זכוכית וקונסטרוקציות מתכת. שילוב חומרים זה הופך אותם לקרים ולמנותקים. לכן יש צורך להוסיף למבנים כאלה אלמנטים שמחקים את הטבע. דוגמה טובה לכך הם קניוני הענק שנבנו בשנות התשעים בקנדה. ארץ זו שסובלת מקור, מגשם וממזג אוויר קשה למדי, פיצתה את תושביה על החסך הזה על-ידי שילוב של עצי ענק בתוך הקניונים, וחיקוי כמעט מלא של תנאי טבע אידיאליים. בעסקים קטנים כמו חנויות הפזורות לאורך רחובות ועסקים המצויים בתוך דירות ובתים אין צורך בכך, מכיוון שהאוויר הפתוח והצמחייה הפזורה לאורך הרחובות מהווים תחליף טוב לטבע.
2. חנויות - מרבית העסקים בישראל מבוססים על חנויות, בוטיקים, מסעדות ושירותים, הפזורים משני צדי הרחובות. מעבר לנאמר עד עתה, יש צורך להתייחס בכובד ראש לנושאים הבאים:
2.1 חזית העסק - עסק נכון הוא עסק שחזיתו ודלת הכניסה שלו נמצאים באותו הצד. החזית נחשבת לעיניים של העסק ודלת הכניסה היא הפה; הגיוני שנשאף למצב שבו העיניים והפה נמצאים באותו הצד. אם העסק הוא פינתי רצוי שתהיה לו חזית כפולה, כלומר חלון ראווה גדול בשני הצדדים הפונים לכביש. עסקים שנמצאים בפינת רחוב ויש להם חזית אחת, מתקשים פיננסית לאורך זמן. הדוגמאות לכך רבות!!!
רצוי שדלת הכניסה תהיה במרכז החזית, אך בכל מקרה יש להתחשב בכוכבים המעופפים. רצוי מאוד שהחזית לא תהיה מקורה. עסקים מצליחים כאשר הצ'י יכול לטפס כלפי מעלה בחזית החנות, מעל חלון הראווה או מעל גובה התקרה מבחוץ. קירוי גורם לצ'י לרדת ו"למעול בתפקידו". קירוי מותר רק במידה והוא בגובה ניכר, כמו למשל ברחוב אבן גבירול, שבו הקירוי בחזית מתנשא לגובה של ארבעה-חמישה מטרים מעל הקרקע לפחות, בעוד החנויות מגיעות לגובה של שלושה מטרים לכל היותר. פרגולה או מרקיזה מותרות בהחלט כי הן משרתות מטרות רבות, כמו הצללה, אסתטיקה, מקום לשם העסק והלוגו שלו ועוד, ורוחבן קטן, בדרך כלל, ביחס לגובה ולאורך של החנות.
חשוב ליצור מצב שבו יש לצ'י אפשרות להצטבר לפני החזית, כלומר יש צורך ביצירת מבואה חיצונית. זה מתאפשר כמובן ברחובות רחבים עם מדרכות רחבות במיוחד. בארץ, המבואה נוצרת בעיקר על-ידי בתי קפה ומסעדות, והעסקים השכנים נהנים ממנה, כאשר המדרכה מתוחמת על ידי עציצים וצמחייה המצויים קרוב לצ'י ומסוגלים לאסוף אותו מהאזור, לשפרו ולפזרו בצורה נכונה והרמונית.
מעל חלון הראווה יש למקם את השילוט באופן שיותאם לסוג העסק ולאוריינטציה הכללית שלו.
בדרך כלל, חנויות הבנויות כשהצד הרחב יותר הוא החזית, מצליחות יותר מחנויות שחזיתן נמצאת בצד הצר יותר. חנויות כאלה צוברות צ'י מואץ שיוצר מצבים בעייתיים מבחינה פיננסית.
דלת העסק צריכה לעמוד ביחס ישר לגודל החזית.
2.2 פנים העסק - על החלל הפנימי של החנות  להיות בעל גובה המאפשר לצ'י לעלות ולהפעיל את השפעתו ברמה המתאימה ליצירת הספירלה הנכונה. החנות צריכה לשדר נינוחות, לכן עליה להיות יותר יאנגית מהבית. על החללים בחנות להיות גדולים ופתוחים ועל הכניסה להיות חופשית ופנויה לחלוטין, הן למעבר של צ'י והן לתנועת קונים.
 המראה הנשקף בכניסה לחנות יוצר רושם ראשוני המשאיר את חותמו, ורצוי שיהיה נעים ומצודד ככל האפשר. לכן, אם יש קיר במרחק כלשהו מהכניסה רצוי ביותר שהוא יהיה דקורטיבי ונעים לעין.
על הצבעים להיות הרמוניים ומותאמים לנושא שהעסק מייצג, והתאורה צריכה להיות בהירה ובעלת נוכחות. תאורה כזאת נובעת מתוך מנורות או גופי תאורה שצורתם מאפשרת לאור (צ'י) לעלות. לכן "ספוטים" הממוקמים בתקרה אינם מתאימים לרוב העסקים (למעט אולי חנויות תכשיטים), וודאי לא רצוי לשלב מנורות ניאון, שמלבד הנזק הפיזי שהן גורמות, האור שהן מפיקת "הורג" מוצרים רבים. חשוב להבין שאור הניאון משדר רק על גל ירוק\כחול ומחסיר את הצבעים החמים, ולכן הוא גורם נזק לאורך זמן.
העסק מחולק לשלושה נדבכים, בהתאם למבנה הפנים של האדם. הנדבך הראשון מקביל לחלק הפנים מהסנטר עד השקע בשפה העליונה. חלק זה הוא הבסיס של חלל העסק וחייב להיות מודגש על-ידי ריצוף, צבע או חומרים תואמים. הנדבך המרכזי של החנות תופס את מרבית החלל, והוא מקביל לשליש האמצעי בפנים מבסיס האף עד קו הגבות. זהו השטח החשוב ביותר מבחינה אסטרטגית ושיווקית. הוא מכיל את מרבית המוצרים (למעט אולי בעסקים שמוכרים מנורות או נברשות) ואת הריהוט והאביזרים של העסק. יש להציג בו, בצורה נבונה ונכונה, את המוצרים המייצגים את העסק. גובה העיניים הממוצע על-פני כדור הארץ נע בין מטר ושישים למטר ושבעים. גם אדם גבוה נוטה להנמיך את מבטו לגבהים אלה בהיכנסו לחנות.* מכאן שעלינו להדגיש רמת גובה זו באמצעות צבע, צורה או חומר. הנדבך השלישי של החנות מקביל לחלק הפנים מתחתית המצח עד לפדחת. בחלל העסק זהו החלק הכולל את התקרה.
צבע - השימוש בצבע הוא אמנות בפני עצמה, ובעידן המודרני יש לו חשיבות גדולה יותר מבעבר. אנו חיים בעולם שהוא חזותי יותר מתמיד; עולם הפרסום והתקשורת עובד באמצעים חזותיים, ואפילו מוסיקה מוגשת באופן חזותי; שיפוטנו את הסביבה מבוסס בעיקרו על רושם ראשוני וחזותי; זו הסיבה שגם בפנג-שואי יש לצבע היום חשיבות גדולה מבעבר. בתוך העסק רצוי תמיד לשמור על עקרון השילוש הקוסמי, כלומר, להשתמש בשלושה צבעים. אין הכוונה לשלושה צבעים בסיסיים או משניים, אלא לצבעים וגוניהם. השליטה בצבע בתחום העסקי דורשת מיומנות רבה והבנה נכונה הן של פנג-שואי והן של תורת הצבע. אבל חשוב לזכור שבכל עסק אנחנו משלבים שלושה צבעים\גוונים כדי ליצור שלמות.
ישנם, כמובן, פרמטרים רבים נוספים לבדיקת העסק: אופן הצגת הסחורה, שימוש באי-ג'ינג , ארבעת עמודי הגורל , סמלים ודפוסי מודעות והתנהגות, אך על כך בפעם אחרת.
 
לייבסיטי - בניית אתרים